Sambil Baca tolong klik iklan ini. Terima Kasih

Tuesday, May 4, 2010

LIHAT DUNIA - BATU FERRINGHI, PENANG - BHG 2

Batu Ferringhi juga di kenali sebagai Miami Malaysia (konon la hehehe). Setelah bangun dari menghilangkan penat dan selesai mewangikan diri, kira-kira pukul 5.00 petang kami bertolak menuju ke Hard Rock Hotel and Cafe. Ia terletak tidak jauh dari hotel kami menginap lebih kurang 1.5 km sahaja.

Biasa la kalau tempat baru, ramai orang berpusu pusu untuk melihat dan menjenguk sambil mengambil gambar. Tempat letak kereta berhadapan hotel juga penuh sebab terlalu banyak majlis perkhawinan berlansung disini. Kami diarahkan meletak kereta diseberang jalan. Kami singgah di Rock shop untuk membeli barangan cenderahati dan t-shirt.

Serba sedikit tentang Hard Rock Penang, ia mempunyai 250 bilik dan dilengkapi dengan wifi, ipod connection dan lcd tv 32' setiap bilik. Ada beberapa jenis bilik dan bilik paling best ialah lagoon deluxe (buka slidding door jer terus terjun kat kolam renang) hehehehe.Harga bilik agak mahal juga.  Lobi hotelnya ringkas tetapi elegan.

Setelah penat  bergambar,  kami terus gi pasar malam (night market). Malam di Batu Ferringhi begitu bercahaya dan meriah, tidak seperti pada siang hari lebih suram.. Pasar malam disini terkenal dengan penjualan barangan yang berjenama seperti gucci, lv dan polo. Disini kita mesti pandai tawar menawar dan jangan mudah tertipu. Aku terkena apabila membeli pemegang kunci dengan harga yang mahal. Padahal harganya jauh lebih murah bila bertanya kedai lain (geramnya).

Banyak restoran yang perbagai masakan. Masakan arab, jepun dan makanan laut antara yang popular disini. Boleh dikatakan hampir 90% restoran disini halal. Kami menjamu selera di moonlight cafe di tepi pantai. Ia menyediakan makanan laut yang dibakar dan masakan thai. Memang menarik bila berada disini dengan deruan ombak membelah pantai dan angin laut yang menyamankan. Yang tak bestnya lokasinya di bawah lereng bukit, apabila sudah kekenyangan, nak mendaki bukit memang menyeksakan. hahahaha

Sambung lagi bhg seterusnya..