Sambil Baca tolong klik iklan ini. Terima Kasih

Monday, April 26, 2010

LIHAT DUNIA - BANDUNG - Bhg 5 (Kawah Putih - titisan syurga)


Apa yang menarik dengan kawah putih ialah keindahan alam semulajadi yang terbentuk dari gunung berapi. Ia terletak di selatan Bandung dengan ketinggian 2,300m dari paras laut. Boleh dikatakan Bandung dikelilingi oleh gunung ganang yang lahir dari pembentukan gunung berapi. Itu sebabnya aku begitu seronok berada sini sebab cuacanya yang dingin dan menyenangkan. Ada pendapat orang tempatan mengatakan Kawah putih adalah tempat titisan syurga pernah diturunkan ke bumi, begitu anggun, tenang, dingin dan menusuk kalbu.

Kesejukan Kawah Putih lebih ketara pada bulan Julai dan Ogos setiap tahun, sekitar 10'c di siang hari dan 5'c di malam hari. Bau belerang membuatkan aku kurang selesa tetapi permandangan yang indah cepat menyesuaikan diri dengan keadaan sekitar. Biasanya pengunjung tidak akan berada lama sini kerana angin gunung yang bertiup dapat dirasai sehingga ke tulang sum sum. hehehe. Tak percaya? hmmm



Kenangan di kawah putih biasa digambarkan dengan mengambil seberapa banyak gambar kerana keindahannya sukar didapati di tempat lain. Korang boleh berada betul betul di bibir kawah sambil bergaya di hadapan kamera.
  • Macam di tepi laut. Sungguh memukau dan menarik hari..

No comments:

Post a Comment