Sambil Baca tolong klik iklan ini. Terima Kasih

Wednesday, April 28, 2010

LIHAT DUNIA - BANDUNG - Bhg 7A (Factory Outlets - Shopping)


Tujuan utama semua orang ke Bandung adalah untuk membeli belah di factory outlets. Bandung terkenal dengan barangan yang berjenama dengan harga yang murah. Ada yang mengatakan barang yang dijual itu original, ada yang mengatakan barangan 'reject' dan tak kurang juga mengatakan barang tiruan kelas satu. Terpulang pada anda menilainya. Yang penting ia berjenama seperti pepatah lama mengatakan biar papa asalkan bergaya. betul? hehehehe.


Ada beberapa tempat shopping yang terkenal di kota Bandung. Antaranya Jalan Dago, Setiabudi, Jalan Riau dan Cihampelas. Bermacam jenama dijual termasuk Polo, Prada, Gucci dan sebagainya. Kalau nak dibandingkan dengan harga sebenar, jauh lebih murah.


Dibandingkan harga pada 2006 (pertama kali sampai) dengan March 2010 semua harga barang naik mendadak. Ini kerana ramai pelancong dari Malaysia sudah berpusu pusu ke sini digalakan lagi dengan penerbangan Airasia terus dari Kuala Lumpur. Setiap hujung minggu kota Bandung sesak dengan orang orang dari Jakarta membeli belah.


Dengan perbezaan harga yang begitu ketara, aku rasa tidak sesuai lagi datang ke Bandung untuk membeli belah. Ini kerana setengah tengah barangan boleh didapati dengan harga yang lebih murah di uptown atau downtown Kuala lumpur. hehehe. Itu pendapat individu tetapi biar anda menilainya sendiri. hehehe


Apa yang menarik tentang factory outlet di Bandung ialah kesenangan membeli belah dan hampir semua jenama terkenal boleh diperolehi. Tetapi jangan terperanjat sekiranya setiap factory outlet menjual barang yang hampir serupa.


Sempat bergaya lagi.. hehehe. latar belakang factory outlet, selesa kan.. Info tambahan, Jalan Dago berdekatan dengan Jalan Riau dan Cihampales berdekatan dengan Setiabudi, jadi pilih ke mane hendak di tuju dahulu, Keluar awal dan elakkan membeli belah pada hujung minggu sebab ramai orang Jakarta membeli belah pada waktu itu. Selamat Membeli belah.. 
Tunggu bhg 7B- tempat membeli belah yg lain..

1 comment: